”Man kan sige, at hvis der er en form eller en struktur, der spiller en rolle i en større konstruktion, så kan vores metode bruges til at optimere på den. Om det er i et fly, en bil eller indenfor nanoteknologien, så findes der stort set ikke det sted, hvor man ikke vil kunne bruge vores metode i fremtiden. Derfor er det et vigtigt stykke arbejde, vi nu går i gang med,” siger professor Ole Sigmund fra DTU Mekanik, der de næste fire år skal lede projektet, ”Topology Optimization – The Next Generation”.
For på trods af metodens succeser eksisterer der en række udfordringer, der skal løses for at sikre fremtidens behov for endnu mere effektive og bredt anvendelige værktøjer til at løse ingeniørmæssige designproblemer. ’Topology Optimization – The Next Generation’ har deltagere fra DTU Mekanik, DTU Vind og DTU Informatik, og er sat i gang i kraft af en bevilling fra Villum Fonden på 12 millioner kroner. De faglige kompetencer, der er samlet, betyder, at forskergruppen kan gå tilbage til basisforskningen indenfor topologioptimering, men samtidig have øje for de videnskabelige og teknologiske muligheder, der er opstået indenfor andre felter og forsøge at adaptere dem til metoden.
”Jeg vil gerne kvittere VILLUM FONDEN for, at de har viljen til at satse så flot en sum penge på basisforskning i dette projekt. Målet er, at vi vil udvikle et endnu bedre værktøj, der muliggør udviklingen af lettere, stærkere og derved mere brændstoføkonomiske biler og flyvemaskiner, reducerede udviklingsomkostninger, og mere robuste designs. Kort sagt, ønsker vi at flytte designværktøjet fra forskningsverdenen og store industrivirksomheder, og gøre det anvendeligt for en bredere skare af brugere indenfor ingeniørfagene, industrielt design og arkitektur.” siger Ole Sigmund.